ברזל אצל תינוקות – למה הטבע לא דואג להם?

גלה גווין

IRONלפי הנחיית משרד הבריאות הישראלי[1] מומלץ להורים לתת תוסף ברזל לכל תינוק מעל גיל 4 חודשים ועד גיל 18 חודשים. אחיות טיפת חלב ורופאי ילדים מדריכים כל אמא שמגיעה אליהם עם תינוק על מינונים מתאימים, אך לא תמיד דואגים להסביר למה כל כך חשוב לשמור על רמת ברזל תקינה בגוף.

מחסור בברזל עלול לגרום לאנמיה, מצב בו חלקי הגוף השונים לא מקבלים מספיק חמצן ולכן כל פעילותם משתבשת. הדבר משפיע כמעט על כל מערכות בגוף ויכול להתבטא במגוון תופעות:

  • חיוורון, עייפות וחולשה

  • חוסר תאבון וליקויים במערכת העיכול

  • שיבושים בהתפתחות המוח ותפקודו – עלול לגרום ליכולת הריכוז ירודה ולבעיות למידה

  • עצבנות ובעיות שינה

  • הגדלת הלב ונשימה מהירה

כפי שאתם רואים, לא כל כך סימפטי. לכן רופאים ואחיות מתעקשים להזכיר להורים על חשיבות העניין.

יחד עם זאת הורים רבים שנותנים לילדיהם תוספי ברזל מלאכותיים גם נתקלים בתופעות לא נעימות. תופעת לוואי המוכרת ביותר הינה העצירות. עצירות גורמת לתינוק לסבול ולהיות עצבני, שלא נדבר כבר על נזקים שנגרמים לגוף ולנפש בעקבות עצירויות חוזרות או מתמשכות. זוהי הסיבה שחלק מההורים נרתעים מלתת תוספי ברזל לתינוקות ומעדיפים לסמוך על הטבע.

נשאלת השאלה: מה לעשות – האם הטבע באמת דואג לרמת ברזל מספקת אצל כל תינוק?
ויחד איתה עוד שאלה – האם לתת או לא לתת ברזל מלאכותי לחמודי הקטן שלי? 

אני מזהירה מראש, לא תקבלו תשובה לשאלה זו בכתבה שלי. זהו עניין אישי וכל משפחה מקבלת את ההחלטה בהתאם לנסיבות שלה. אבל בכל זאת בואו נתבונן במה שקורה.

תינוקות נולדים עם מאגרי ברזל קיימים. בששת החודשים הראשונים יש לתינוק בריא מספיק ברזל כדי לשמור על הפעילות וההתפתחות התקינות. ישנם מצבים מיוחדים בהם חוסר ברזל קיים כבר בגילאים מוקדמים יותר. למשל, זה יכול לקרות אצל פגים או אצל תינוקות לנשים שסבלו מחוסר ברזל במהלך ההריון או כתוצאה מדימום רב. עוד גורם מאוד חשוב לשמירה על מאגרי הברזל של תינוק הוא זמן חיתוך של חבל הטבור. מחקרים מראים שחיתוך מאוחר של חבל הטבור שומר על רמה גבוהה יותר של המוגלובין אצל תינוקות עד גיל 4 חודשים[2]. בכל מקרה, כשהמאגרים מתרוקנים, התינוק נשאר תלוי רק בתזונתו כמקור לאספקת הברזל.

במשך ששת החודשים הראשונים לחייהם תינוקות ניזונים בעיקר מחלב האם או מתמ"ל. בחלב אם יש יחסית מעט ברזל, אך זמינותו לתינוק היא כ-49%. לעומת זאת, כמות הברזל בתרכובות מזון לתינוקות המבוססות על חלב פרה גבוהה מאוד, אבל רק עד 10% ממנו נספגים בדם התינוק[3]. לאור העובדה ייתכן שתחליפי חלב כשלעצמם אינם יכולים לשמש כמקור לברזל. ומה קורה אצל תינוקות יונקים? כאן אין תשובה חד-משמעית. כנראה כמות הברזל המגיעה לחלב אם תלויה קודם כל ברמת הברזל של האימא המניקה. אם היא סובלת מאנמיה בזמן ההנקה, רוב הסיכויים שלא תוכל להעביר מספיק ברזל גם לתינוק. לפחות זה מה שקורה אצל קופים – קופות שקיבלו מזון מועשר בברזל יכלו גם לדאוג לצרכיהם של הגורים הגדלים, לעומת אלו שלא קיבלו מספיק ברזל בתזונה – גוריהן סבלו מאנמיה[4].

סביב גיל חצי שנה תינוקות מתחילים לצרוך גם מוצרי מזון אחרים. לאט-לאט המוצקים הופכים למקור המינרלים והויטמינים העיקרי. חשוב מאוד לשמור על תזונה מאוזנת בכלל, וגם עשירה בברזל בפרט. ישנם ספקי ברזל מצויינים כמעט בכל סוגי המזון: בשר, שעועית לבנה, חומוס, עדשים, אפונה ירוקה, ברוקולי, פטרוזיליה, אפרסמון, תות עץ, רימון, משמשים מיובשים, צימוקים, שזיפים מיובשים, פסטות מקמח מלא, בורגול, קינואה, גריסי פנינה, כוסמת, לחם מחיטה מלאה, קוואקר, אגוזי מלך, גרעיני דלעת, גרעיני חמניות, קשיו, פיסטוק, טחינה, זיתים שחורים ועוד.

המפתח לצריכה מספקת של ברזל הוא אכילת צירוף של מזונות מן החי ומן הצומח. להלן כמה טיפים שיעזרו לכם לשמור על רמת ברזל תקינה:

לוויטמין C יש השפעה טובה המעודדת ספיגת הברזל. לכן, כדאי לשלב מזון עשיר בברזל עם מזון עשיר בוויטמין C. מי שנותן לילדיו תוספי ברזל רצוי שיתן להם במקביל גם מיץ תפוזים. ויטמין C נמצא בפירות הדר, תות-שדה, קיווי, כרוב, כרובית, ירקות ועלים ירוקים, עגבנייה ופלפל אדום.

חלב פרה ומוצריו מעכבים את ספיגת הברזל בגוף. זוהי הסיבה שלא ממליצים לתת לתינוקות שאוכלים תמ"ל תוספי ברזל בסמוך לארוחה.  כמו כן, רצוי לא לשלב מזון עשיר בסידן יחד עם ברזל. טיפ לנשים בהריון ומניקות: אם את רוצה לשמור על רמת ברזל תקינה, כדאי להימנע משתיית תה או קפה עם הארוחות, מפני שהקפאין והתאין מונעים את ספיגת הברזל. כמות גדולה מדי של סיבים עלולה לעכב את ספיגת הברזל.

ולסיכום, מה עוזר לשמירת רמת ברזל תקינה אצל תינוקות:

  • רמת ברזל תקינה אצל האם בזמן ההריון וההנקה

  • לידה במועד

  • חיתוך מאוחר של חבל הטבור

  • הנקה בלעדית עד גיל חצי שנה לפחות

  • אחרי גיל חצי שנה – תזונה מאוזנת ועשירה בברזל, ללא שילוב עם מזונות מעכבים ספיגת ברזל

 

[1] הנחיות משרד הבריאות למתן ברזל לתינוקות ופעוטות בישראל מתאריך 13.08.2012

[2] חיתוך מאוחר של חבל הטבור שומר על רמה גבוהה יותר של המוגלובין אצל תינוקות עך גיל 4 חודשים:

Andersson O, Hellström-Westas L, Andersson D, Domellöf M, 2011, Effect of delayed versus early umbilical cord clamping on neonatal outcomes and iron status at 4 months: a randomised controlled trial. BMJ. 2011 Nov 15;343:d7157

[3] כ49% מהברזל שנמצא בחלב אם נספג, לעומת כ-10% הנספגים ממרכובות מלאכותיות המבוססות על חלב פרה:

Saarinen UM, Siimes MA, Dallman PR. 1977, Iron absorption in infants: high bioavailability of breast milk
iron as indicated by the extrinsic tag method of iron absorption and by the concentration of serum ferritin. J Pediatr.1977 Jul;91(1):36-9

[4] תלות בין צריכת ברזל של האם בזמן הריון והנקה לבין הופעת האנמיה אצל גורי קופים:

Coe CL, Lubach GR, Busbridge M, Chapman RS. 2012, Optimal iron fortification of maternal diet during pregnancy and nursing for investigating and preventing iron deficiency in young rhesus monkeys. Res Vet Sci. 2013 Jan 9. pii: S0034-5288(12)00350-5.

 

 

כתיבת תגובה