6 צעדים להתמודדות קלה עם התקפי זעם של ילדים

גלה גווין

אם אתם הורים מאושרים של פעוט בן 2-3-4, אז אתם בוודאי יודעים, עד כמה נפוצים בגילאים אלה התקפי זעם ובכי לא פעם הייתם עדים למצב בו כל דבר קטן הופך לטרגדיה עולמית. כבר כתבתי מה מרגישים ילדים בזמן התקף שכזה. אבל לכל ילד בדרך כלל מתלווה גם הורה (או מבוגר אחראי אחר). מבוגר זה גם צריך להתמודד עם המצב.
להבדיל מפעוט זועם שבזמן ההתקף מתמקד ברגשות שמציפים אותו ולא חושב יותר על דבר, הורה של ילד בוכה נמצא במצב יותר מורכב: הוא צריך גם להתמודד עם החוויות של עצמו וגם לעזור לילד להתגבר על התקף הזעם.  מובן שההורה מעוניין לגרום כמה שפחות נזק לעצמו, לילד הזועם וליחסים בין שניהם. כולנו בני אדם ולא תמיד מסוגלים לתת מענה מושלם למצבים שכאלה, אך ישנם צעדים פשוטים שיעזרו לך לעבור את המשבר בקלות ניכרת, ללא נזקים ליחסים ולפעמים – אפילו ברווח!

צעד 1: תזכירי לעצמך שילד זועם, כי רע לו. לא בגלל שאת לא בסדר או כי הוא רוצה להציק לך.
סיבת התקף הזעם יכולה להיראות בעיני מבוגרים כטיפשית ולא רצינית, אבל ילדים חושבים אחרת. נכון, לפעמים ילד פורץ בזעם, כי לא קנית לו חטיף שוקולד חמישי או כי מישהו הסתכל עליו באוטובוס! סיבה לא רצינית עבורך גרמה לתגובה רגשית חזקה במיוחד אצל הפעוט שלך והוא פרץ בבכי וזעם. אבל הוא עדיין אוהב אותך ולא רוצה לגרום לך נזק. פשוט הרגשות של עצמו יותר חזקים כרגע ובכלל לפי הגיל מתאים לו להיות אגוצנטרי!

צעד 2: תבדקי שברגע זה שום דבר לא מסכן חיים או בריאות של הילד שלך. שכנעי את עצמך שזה אכן כך.
אם יש גורם מסכן, לא חושבים פעמים: תופסים את הילד ומרחיקים אותו מהסכנה. במקרה זה התקף הזעם יכול להמתין. אם בדקת ואין סכנה, נסי להפנים עובדה זו. לפעמים תת המודע שלנו משחק משחקים והופך בכי של ילד לדבר נורא ואיום שמתקשר ישירות להישרדות של אותו הילד. במקרים אלה יתכן שנגיב בדרכים לא כל כך שפויות. אם את מרגישה ככה, תגידי לעצמך: "הכל בסדר, הוא לא בסכנה, הוא רק זקוק לתמיכה שלי"

צעד 3: לטפל בכל הגורמים יוצרי מתח.
התקף זעם של ילד יוצר מצב מתח כבר מעצם קיומו. אם את רוצה לעבור את התקף בשלום, תצרי לעצמך תנאים נוחים. אם חם לך, תפעילי מזגן. אם יש סביבך הרבה אנשים וכל אחד חייב להביע את דעתו בעניין – צאי החוצה. אם את לחוצה להגיע לאיזה מקום, תודיעי שאת מתעכבת. פעולות אלו יקלו עליך וגם יעזרו לך לשחרר משאבים לצורך טיפול בהתקף הזעם.

צעד 4: צרי בתוכך בסיס יציב וחיובי.
זו נקודה קצת קשה לביצוע בהתחשב בעובדה שאת נמצאת ליד ילד זועם, אבל חייבים את זה. כבסיס ליציבות שלך יכול לשמש כל רגש חיובי שאת מרגישה כלפי הילד שמולך: רחמים, אהבה, אהדה, דאגה. תרגישי הקלה מידית ברגע שתצליחי להתמקד ברגש שמצאת!

צעד 5: לענות לשאלה: "איזה מסר אני רוצה להעביר לילד שלי?"
אם הילד זועם בתגובה לסירובך להיענות לבקשתו, נסחי במילים פשוטות את סיבת הסירוב. תתבססי על רגש שמצאת בצעד 4: "אני אוהבת אותך מאוד ואני רוצה מאוד לקנות לך את הפיל הזה, אבל אין בבית שלנו מספיק מקום להכניס את הפיל". במקרה שאת לא יודעת מה סיבת הבכי, אבל עדיין מעוניינת לעזור לילד להירגע, אפשר להגיד ככה: "אני רואה שרע לך. אני ממש מרחמת עליך. אני רוצה לעזור לך". חשוב להשתמש במילים פשוטות וקלות להבנה (את הרי זוכרת שהוא עצמו כרגע עסוק בהתפרצות רגשית חזקה מאוד?). וחשוב שתאמיני במה שאת אומרת, אחרת זה לא יעבוד.  

צעד 6: קחי לך את הזמן ותני זמן לילד.
הזמן נדרש כדי לחיות את הרגש בצורה נאותה. הזמן נדרש כדי לשדר לילד את מה שאת רוצה להגיד לו. הזמן נדרש לילד כדי לקלוט את מה ששמע, לשקול ולקבל החלטה. הזמן נדרש כדי לחזור על כל הצעדים מספר פעמים במידת הצורך, תוך כדי ביצוע בהם שינויים בהתאם למצב.  
את הזמן הזה אנחנו מנצלים לשידורים חוזרים של המסר אותו אנחנו מעבירים לילד הזועם, להתקרבות לילד (בייחוד אם הוא נמנע ממגע פיזי) והמתנה בין השידורים.

כל הפעולות יביאו אתכם לתוצאות מרשימות. אם תצליחי לא לכעוס ולא להתעצבן, לא לצעוק על הילד… אם תצליחי לשדר לו בצורה מכבדת שאת לא נגדו, הוא יזכור את זה. תצאי מהסיטואציה ללא רגשות אשם וללא חוסר אונים, אלא עם גאווה בעצמך. ילד שלך יראה בך אימא חזקה ואוהבת שניתן לסמוך עליה.

אם את עדיין מרגישה שקשה לך להתמודד עם התקפי הזעם של הבן או הבת שלך,  אם את מתקשה באחד הצעדים לעיל, את מוזמנת לפנות אלי לייעוץ או טיפול רגשי ונפתור את זה יחד!

 

כתיבת תגובה